aku izinkan setiap coretan ini digunakan . gunakan . tiada batasan . cukup dengan kau tidak nafikan nukilan ini aku yang ukirkan . baca dengan hati . hayati setiap bait hidup dan mati .

kau itu aku .

aku manusia biasa .
yang digelar manusia .
manusia yang biasa .

pernah kau rasa ,
bila apa yang kau usaha ,
dipandang salah pada dunia .

ada kau rasa ,
bila apa yang kau buat dan kata ,
disalah erti oleh mata dan telinga .

tidak kau rasa ,
bila yang baik , tak terlihat .
bila yang hina , tersembunyi .

rasanya sedih ,
rasanya pilu ,
rasanya sakit ,
rasanya jatuh .

tapi kau bangun .
kau bangun cuba pulihkan persepsi .
persepsi dunia yang entah kemana .
dunia yang sentiasa mencari khilaf
sedang khilaf sendiri cuba kaburkan .

kau bangun .
kau terus bangun .
walau hakikatnya kau mintak untuk jatuh .
jatuh dan terus lelapkan mata .
semoga semuanya hilang .
tapi entah kenapa kau terus bangun ,
cuba pejamkan mata .
kau bisukan lidah ,
kau pekakkan telinga .
kau butakan mata .
biar hati yang berkata .
menulis kata melalui hikayat .
hikayat yang datang dari pena .
pena yang terus berbicara .
bicaranya tentang keluh kesah .

pernah kau rasa ,
bila kau cuba ubah waktu dulu yang salah ,
tapi dunia masih merendah tak endah .
bila kau usaha ,
jadi yang elok di mata yang ESA ,
yang terlihat santunnya di mata dunia ,
bijak menyusun kata jangan ada yang cela ,
tapi masih ada yang mengata .

kau masih cuba ,
tapi semakin kau cuba semakin kau putus asa .
pernah kau terfikir , 
''sampai bila ?''

dan itu aku .
aku gagal .
gagal menjadi hamba-NYA yang maksum .
gagal menjadi seorang anak ,
gagal menjadi seorang muslimah ,
gagal menjadi manusia yang dunia inginkan .
gagal bisukan lidah ,
gagal pekakkan telinga ,
gagal butakan mata .
ya , aku gagal .

apa sebabnya ?
= KALIAN .

kalian yang sentiasa mengata ,
kalian yang sentiasa mencerca ,
kalian yang sentiasa berbicara ,
memaki tanpa usul periksa .
menghakimi tanpa lihat jalannya ,
hanya tahu berkata .
dan terus berkata .



No comments:

Post a Comment

say la la la and la !